Perhepolku 2v -lasten osuus
1. Perheiden tervehtiminen. Työntekijöiden kannattaa olla perheitä vastassa heti neuvolan ovella tai aulassa. Työntekijöiden hymy ja lämpö auttavat vanhempia rentoutumaan ja helpottavat uuden tilanteen jännistystä myös lapsella. Työntekijät voivat toivottaa perheet tervetulleiksi 2v-ryhmäneuvolaan ja esittäytyä perheille. Vanhemmat voidaan kätellä ja lasta tervehtiä laskeutumalla hänen tasolleen kyykkyyn ja kertomalla lapselle jotakin kivaa, mikä lasten ryhmäneuvolan osuudessa odottaa (esim. “Meillä on tuolla kulman takana maja/temppurata, jota saa kokeilla.”). Tervehtimisen yhteydessä vanhemmat saavat kirjoittaa mitaliin lapsen nimen, joka kiinnitetään narulla lapsen kaulaan/hakaneulalla rintaan. Mitalit tulostetaan ja askarrellaan valmiiksi ennen lasten osuutta. Mitalit voi tulostaa tästä:
2. Punnitus & mittaus. Terveydenhoitajat vastaavat lasten punnituksista ja mittauksista. Lapselle voi kertoa, että punnituksen ja mittauksen jälkeen hän saa tarran, jonka voi liimata mitaliin. Aikaa punnitsemiseen ja mittauksiin varataan esim. 15 min/perhe.
3. Lastenhoitoon saattaminen. Vanhemmat saattavat lapsen leikkipaikalle ja lapselle kerrotaan, että hän saa toisen tarran leikkien lopuksi. Jos lapsi ei uskalla jäädä hoitajien luo lasten osuuteen, hän voi tulla mukaan vanhempien tapaamiseen ja vanhempia voidaan rohkaista kokeilemaan myöhemmin uudelleen, jos lapsia haluaakin osallistua sittenkin leikkeihin. Osa lapsista lämpenee hitaammin ja onkin valmis jäämään leikkitilaan myöhemmin. Toinen vanhempi voi tarvittaessa jäädä myös hetkeksi lapsen luo ja rooleja voi vaihdella joustavasti. Ovet kannattaa jättää tilojen välillä raolleen, jotta lapset voivat halutessaan käydä kurkkaamassa vanhempiaan ovella, jos ikävä yllättää. Tästä mahdollisuudesta kannattaa kertoa myös lapsille, sillä se voi auttaa lastenhoitoon jäämisessä.
4. Leikkiä ja puuhaa. Tilaan voidaan järjestää lapsille kivaa puuhaa ja tekemistä (loru- ja laululeikkejä, pallon heittoa ämpäriin, temppurata, maja, kotileikkiä, piirtämistä, askartelua jne.). Musiikkia voi soittaa myös halutessaan taustalla. Usein loru- tai laululeikki tempaa lapset mukaansa ja suuntaa huomiota ja innostaa jäämään mukaan lasten osuuteen. Lasten kanssa voidaan kiertää vaihdelleen eri puuhissa. Työntekijät voivat kiittää, kehua ja kannustaa lapsia heidän onnistuessaan ja osoittaa myötätuntoa ja kannustusta haastavissa hetkissä (esim. pallo ei mene ämpäriin). Työntekijät kirjoittavat lasten osuuden aikana jokaisen lapsen mitalin taakse jotakin positiviista (esim. kehun/kannustuksen/kiitoksen tai vahvuuden). Tämä voi olla esim. “Heitit hienosti palloa!” tai “Olet ihana.”.
5. Jälleennäkeminen. Kun vanhemmat kohtaavat lapsen vanhempien osuuden jälkeen, annetaan perheelle rauha “jälleennäkemisen riemuun”. Hetki on etenkin lapselle tärkeä. Sen jälkeen vanhemmat saavat kirjoittaa jonkin kivan asian/vahvuuden oman lapsensa mitalin kääntöpuolelle. Tässä voi hyödyntää apuna Vahvuus-julistetta, jonka voi tulostaa vanhemmille avuksi. Vahvuus-juliste löytyy tästä:
6. Lopetus. Vanhempia kiitetään 2v-ryhmäneuvolaan osallistumisesta ja toivotetaan hyvää kotimatkaa. Vanhemmille voi sanoa jotakin positiivista heidän lapsestaan (kertoa esim. mitaliin kirjoitetun asian) ja toivottaa hyvää jatkoa. Myös lapselle kannattaa sanoa vielä henkilökohtaisesti jotain kivaa ja hyvästellä vilkuttaen (esim. “Olipa kiva tutustua sinuun.” tai “Oli kiva ajaa pikkuautoilla yhdessä.”).